Co sprawia, że miasto przyciąga nowych mieszkańców lub odwiedzających? Co jest przyczyną powstawania wielu nowych przedsiębiorstw i biznesów w tym mieście, dlaczego ośrodki badawczo-rozwojowe i centra innowacji lokowane są właśnie tutaj? Co jest tajemnicą tego magnetyzmu? Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w raporcie „Magnetyczne miasta”, przygotowanym przez firmę doradczą KPMG, który zaprezentowany zostanie na sesji inauguracyjnej XIV Samorządowego Forum Kapitału i Finansów.
Raport KPMG powstał na podstawie badań wielu miast, które na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat dynamicznie rozwijały się, przyciągając mieszkańców, turystów i biznes, wpływając na wzrost wartości nieruchomości, zamożności mieszkańców oraz dochodów samorządowych. Badanie zostało przeprowadzone na próbie ponad 150 miast, w tym kilku z Polski – przedstawiając dla nich wybrane dane porównawcze. Dla 9 miast z różnych części świata opisano studia przypadku ukazujące różne podejścia miast do budowania swojej atrakcyjności. Wyniki badań mogą być pomocne dla polskich samorządowców. Wynika z nich, że magnetyczne miasto to takie, które ma kilka cech: posiada silnego i charyzmatycznego lidera, przyciąga kapitał inwestycyjny, jest połączone z innymi miastami, stale odnawia swoją fizyczną infrastrukturę, posiada wyróżniającą się tożsamość, rozwija nowe idee oraz przyciąga młodych i zamożnych twórców. Silny i charyzmatyczny lider to osoba, która nie boi się nowych idei, eksperymentowania i pozwala szerokiemu gronu przedsiębiorców i mieszkańców partycypować w zarządzaniu miastem. Taki lider wyzwala pomysłowość i przedsiębiorczość, daje ducha eksperymentowania oraz otwiera szerokie horyzonty. Wyraża się to zarówno w definiowaniu strategii miasta, jak i w operacyjnym zarządzaniu urzędem i agendami miejskimi. Kapitał inwestycyjny lokuje się tam, gdzie są jasne perspektywy wzrostu. Dziś, korzystając z prawdopodobnie ostatniej tak dużej puli funduszy europejskich, liderzy miast powinni zastanawiać się, czy poprzez planowane inwestycje budują podstawy dalszego wzrostu miasta w kolejnych dekadach. Jeśli prywatny kapitał inwestycyjny oczekuje zwrotu za 20 czy 30 lat, to czy dzisiejsze inwestycje realizowane z funduszy pomocowych stanowią dla niego gwarancję rozwoju miasta w takiej perspektywie? Ciekawym podejściem w tym zakresie jest brytyjskie „city deals”, czyli współpraca samorządu i rządu przy inwestycjach miejskich i dzielenie się zyskami (dodatkowymi wpływami podatkowymi) powstałymi w wyniku tych inwestycji. Miasto magnetyczne to miasto przyciągające przedsiębiorczych ludzi. A oni realizują swoje przedsięwzięcia w różnych częściach kraju, Europy czy świata. Miasto magnetyczne przyciąga turystów. Jedni i drudzy muszą z łatwością podróżować. Miasto magnetyczne jest także otwarte na nowe idee, wymianę myśli z innymi miastami, na dzielenie się doświadczeniami. Bez połączeń i komunikacji (w każdym wymiarze tych słów) nie jest to możliwe. Jak sprawić, by młode pokolenie było otwarte na świat? Na przykład poprzez korespondencyjne kontakty z rówieśnikami z innych miast. Jak urozmaicić życie emerytów? Choćby poprzez umożliwienie wymiany opinii i poglądów z innymi doświadczonymi osobami. Jak umożliwić przedsiębiorcom rozwijanie biznesu? M.in. poprzez możliwie krótką podróż do innych miast, podczas której nie utracą połączenia telefonicznego i internetowego ze swoimi klientami i współpracownikami. Miasto magnetyczne ma w sobie to „coś”. To dlatego jest znane w kraju i za granicą, a turyści chcą do niego przyjechać na weekend. To dlatego biznesmeni z tego miasta są chętnie przyjmowani w innych, bo są „stamtąd”. To dlatego młodzieży łatwo nawiązać kontakty z rówieśnikami ze świata, bo mogą opowiedzieć „o tym” (samym mieście lub jego wyróżniku). Aby to „coś” istniało i było tą wyróżniającą się tożsamością miasta, włodarze muszą stale odnawiać miejską infrastrukturę oraz aktywnie zarządzać tkanką miejską. Zarówno rewitalizując stare obiekty i ich funkcje, jak i promując nowe, innowacyjne, oszczędne, efektywne i efektowne inwestycje. W ten sposób włodarze wychodzą też naprzeciw potrzebom różnych grup interesariuszy, którzy mają potencjał wzmacniania siły przyciągania miasta.