Program
- Kompleksowa kontrola gospodarki finansowej jst – nowy ramowy zakres kontroli i nowe wytyczne przyjęte przez Krajową Radę RIO, Piotr Walczak, Naczelnik Wydziału Kontroli i Gospodarki Finansowej, RIO Łódź
- Realność i użyteczność wieloletniej prognozy finansowej – doświadczenia związane z wdrożeniem nowej instytucji, Mariusz Szczubiał, Skarbnik Miasta Grudziądza
- Jednostki samorządu terytorialnego jako podatnicy VAT. Efektywne rozliczanie podatku od towarów i usług, Joanna Stawowska, Partner kierujący zespołem ds. podatków pośrednich w Polsce oraz w Europie Centralnej, Deloitte
- Ile samorządy dopłacają do zadań oświatowych?, Mariusz Tobor, menedżer ds. doradztwa oświatowego, Instytut Zarządzania w Edukacji – VULCAN
- Biuro informacji gospodarczej partnerem przedsiębiorczych miast i gmin. Czynniki skutecznego wykorzystania narzędzi biura w działaniach jednostek samorządu terytorialnego, Agnieszka Stawarz, Dyrektor Sprzedaży w Obszarze Klienta Biznesowego Rejestru Dłużników ERIF BIG S.A.
- Konsolidacja zamówień publicznych, adw. Sebastian Pietrzyk, Kancelaria DOMAŃSKI ZAKRZEWSKI PALINKA Sp.k.
- Postępowanie w przypadku nałożenia na beneficjenta tzw. korekt finansowych oraz zasady dochodzenia ich zwrotu, Wojciech Hartung, Kancelaria DOMAŃSKI ZAKRZEWSKI PALINKA Sp.k.
- Zasady rozliczania umów o świadczenie usług publicznych w transporcie publicznym, Anna Glapa, Kancelaria DOMAŃSKI ZAKRZEWSKI PALINKA Sp.k.
- Podejmowanie przez gminy działalności w zakresie telekomunikacji, Anna Glapa, Kancelaria DOMAŃSKI ZAKRZEWSKI PALINKA Sp.k.
- Organizacja nowego systemu gospodarki odpadami, Magdalena Zabłocka, radca prawny, Kancelaria DOMAŃSKI ZAKRZEWSKI PALINKA Sp.k.
- Sytuacja finansowa JST, Ministerstwo Finansów
IX Samorządowego Forum Kapitału i Finansów
11–13 października 2011 rok
Dzień I
prowadzący: Zdzisław Majewski, Zastępca Redaktora Naczelnego WSPÓLNOTY
16.30 – 17.10 Kompleksowa kontrola gospodarki finansowej jst – nowy ramowy zakres kontroli i nowe wytyczne przyjęte przez Krajową Radę RIO
Piotr Walczak, Naczelnik Wydziału Kontroli i Gospodarki Finansowej, RIO Łódź
wystąpienie – 20 minut, dyskusja – 20 minut
17.10 – 17.30 Realność i użyteczność wieloletniej prognozy finansowej – doświadczenia związane z wdrożeniem nowej instytucji
Mariusz Szczubiał, Skarbnik Miasta Grudziądz
wystąpienie – 20 minut
17.30 – 18.00 Jednostki samorządu terytorialnego jako podatnicy VAT
Efektywne rozliczanie podatku od towarów i usług
Joanna Stawowska, Partner kierujący zespołem ds. podatków pośrednich w Polsce oraz w Europie Centralnej, Deloitte
wystąpienie – 30 minut
18.00 – 18.30 Ile samorządy dopłacają do zadań oświatowych?
Mariusz Tobor, menedżer ds. doradztwa oświatowego, Instytut Zarządzania w Edukacji – VULCAN
wystąpienie – 20 minut, dyskusja – 10 minut
Dzień II
prowadzący: Janusz Król, Redaktor Naczelny WSPÓLNOTY
11.10 – 11.40 Biuro informacji gospodarczej partnerem przedsiębiorczych miast i gmin. Czynniki skutecznego wykorzystania narzędzi biura w działaniach jednostek samorządu terytorialnego.
Agnieszka Stawarz, Dyrektor Sprzedaży w Obszarze Klienta Biznesowego Rejestru Dłużników ERIF BIG S.A.
wystąpienie – 30 minut
11.40 – 12.10 Konsolidacja zamówień publicznych
adw. Sebastian Pietrzyk, Kancelaria DOMAŃSKI ZAKRZEWSKI PALINKA Sp.k.
wystąpienie – 20 minut, dyskusja – 10 minut
1. Centralny zamawiający – pojęcie i geneza.
2. Udzielanie zamówień przez Centralnego zamawiającego odrębne od powierzenia przygotowania lub przeprowadzanie postępowania własnej jednostce organizacyjnej lub osobie trzeciej.
3. Zakres dopuszczalnych czynności wykonywanych przez Centralnego zamawiającego w świetle przepisów.
4. Udzielanie zamówień przez Centralnego zamawiającego a wspólne przeprowadzanie i udzielanie zamówień przez upoważnionego zamawiającego.
12.10 – 12.40 Postępowanie w przypadku nałożenia na beneficjenta tzw. korekt finansowych oraz zasady dochodzenia ich zwrotu
Wojciech Hartung, Kancelaria DOMAŃSKI ZAKRZEWSKI PALINKA Sp.k.
wystąpienie – 20 minut, dyskusja – 10 minut
1. Zasady nakładania korekt finansowych – prawo europejskie / prawo krajowe:
- nieprawidłowości indywidualne,
- nieprawidłowości systemowe.
2. Tryb postępowania w przypadku nałożenia korekty finansowej za nieprawidłowości indywidualne, w kontekście art. 207 i art. 211 ustawy o finansach publicznych:
- droga odwoławcza od nałożonej korekty finansowej w przypadku, gdy środki te nie zostały zwrócone przez Beneficjenta,
- odzyskiwanie środków zwróconych przez Beneficjenta.
3. Odpowiedzialność za naruszenia systemowe i tryb dochodzenia zwrotu nałożonej korekty.
12.40 – 13.30 Transport publiczny i sieci szerokopasmowe
Anna Glapa, Kancelaria DOMAŃSKI ZAKRZEWSKI PALINKA Sp.k.
wystąpienia – 40 minut, dyskusja – 10 minut
12.40 – 13.00 Zasady rozliczania umów o świadczenie usług publicznych w transporcie publicznym
1. System rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych.
2. Forma rekompensaty.
3. Dopuszczalne mechanizmy płatności rekompensaty.
4. Rozliczenia rekompensaty.
13.00 – 13.20 Podejmowanie przez gminy działalności w zakresie telekomunikacji
1. Przedmiot działalność w zakresie telekomunikacji a zadania własne gminy.
2. Warunki formalne podejmowania przez gminę działalności w zakresie telekomunikacji.
3. Dostępne formy realizacji zadania gminy w zakresie zapewnienia dostępu do Internetu z uwzględnieniem systemu rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych.
13.30 – 14.10 Organizacja nowego systemu gospodarki odpadami
Magdalena Zabłocka, radca prawny, Kancelaria DOMAŃSKI ZAKRZEWSKI PALINKA Sp.k.
wystąpienie – 30 minut, dyskusja – 10 minut
1. Zadania gmin w nowym systemie prawnym: podstawowe zagadnienia i niektóre problemy związane z organizacją systemu gospodarki odpadami.
2. Formy współpracy publicznej przy wykonywaniu zadań (region gospodarowania odpadami, związek międzykomunalny).
3. Wybrane problemy prawne związane z powierzaniem zadań z zakresu odbioru i zagospodarowania odpadów oraz budowy i utrzymania regionalnych instalacji przetwarzania odpadów:
- obligatoryjne przetargi na odbiór odpadów a dalsze funkcjonowanie spółek komunalnych realizujących powyższe zadania na zlecenie gmin,
- wybrane instrumenty prawne realizacji zadań, w tym partnerstwo publiczno - prywatne.
4. Podstawowe zasady dotyczące naliczania opłaty za zagospodarowanie odpadami, w tym niektóre problemy związane z metodą ustalenia poboru stawki oraz jej wysokości w kontekście zadań nałożonych na gminy oraz ew. współpracy w ramach porozumień lub związków międzygminnych.
Dzień III
prowadzący: Zdzisław Majewski, Zastępca Redaktora Naczelnego WSPÓLNOTY
9.00 – 9.30 Nowe zasady procedury absolutoryjnej za 2010 r. – błędy i uchybienia w ocenie RIO
Mirosław Paczocha, członek kolegium RIO w Rzeszowie
wystąpienie – 30 minut
9.30 – 10.40 Spotkanie z przedstawicielami Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego Ministerstwa Finansów